Party med PRO

0kommentarer

Föreställ er en PRO-lokal, belägen i en gammal kyrka. På väggarna är det gröna, gamla, mönstrade tapeter och fotografier från "PRO cabaré" och, naturligtvis, den senaste modevisningen. Föreställ er sedan denna lokal belamrad med folk som har en medelålder kring 65, och så jag. I fem timmar satt jag bredvid en dam på 68 år som var lyrisk över att jag bestämt mig för vad jag ska bli när jag blir stor, som drack minst fem glas vin plus ett antal småglas med whiskey. När middagen var slut var det två dragspel som blivit hämtade och så plötsligt satt vi och gungade armkrok till "Ovan där" medan pensionärerna sjöng för glatta livet. 

Det var länge sedan jag hade så roligt.

Jag kunde helt enkelt inte låta bli att skratta när jag såg de vita och grå huvudena som gungade fram och tillbaka till dragspelsmusiken, eller förtränga tanken på att här sitter jag i en PRO-lokal med ett gäng berusade 60-åringar och jazzar till "Ovan där". Det kunde jag inte. 

Klockan tre i natt gick jag och la mig efter att vid 24.00 ha föst mina släktingar till bilen för en motvillig transport hem. I den lilla gröna golfen satt vi sen, två som sov i baksätet och så jag och mormor, som lyssnade på rock-klassiker och slutligen P4 eftersom mottagningen helt enkelt inte räckte till för de moderna kanalerna. Men vad gjorde det när jag fortfarande kan frammana bilden på de glada pensionärerna som säkerligen fortfarande nynnar på "Ovan där". 


Kommentera

Publiceras ej