Intervju/Interjuv/Interju

3kommentarer

Okej, nu måste vi prata om en grej. Ordet "intervju". Det måste vara ett av de mest svåruttalade orden i det svenska språket om man ska ta tro på hur majoriteten uttalar det. Varför ska det envisas med att sägas "interjuv"? Det är fel fel fel fel och jag stör ihjäl mig. Hela förra sommaren lyssnade jag på hur kommentatorerna vid alla flygshower skulle göra "interjuver" med piloterna, och nu hör jag på radion hur de pratar om arbets"interjuer". 

Här nedan har ni direkt taget ut svenska akademiens ordlista och där står det klart och tydligt "intervju" så kan vi nu snälla komma överrens om att uttala v:et på rätt ställe framöver?
Tack på förhand



/Theres, som troligtivs kommer bli hatad av 90% av sina läsare nu

3 kommentarer

victorhillerström

28 Feb 2012 20:45

eftersom du inte syns till på fb så hittarjag äntligen dig! eller du som hittade mig på twitter men men! snygg blogg! ordet är väl svårt för dig som kommer från äppelbo;) ha det fint!! // victor hr ;)

Sanna

28 Feb 2012 21:54

Fredrik lindström säger att man faktiskt kan säger både och :) Annars är jag med på din linje :)

Theres

04 Mar 2012 20:52

Sv: Haha trevligt Victor! Hoppas du återkommer här då ;)

Kommentera

Publiceras ej