Härmapa

2kommentarer

Jag bara måste bara härma Elin lite först innan jag ser på film. Så här kommer det, 5 anledningar till att jag gillar en bok:

+ Boken ska vara välskriven och helst lite ironisk. Språket ska vara bra och översättaren (om det är en utländsk författare från början) ska ha gjort ett bra jobb, är det fel grammatiskt och så där så blir jag bara irriterad på det. 

+ Själva storyn behöver inte vara så där överdrivet trovärdig, jag gillar när det spårar ur lite och man får drömma sig bort. Magi, övernaturliga saker och svunnen tid är helt klart ett stort plus för att jag ska gilla en bok.

+ Men sen läser jag gärna en bok med allvarligt innehåll där man får tänka lite, man får fundera över det som händer och hjälpa till lite. 

+ Kärlek är ett måste, jag tror aldrig jag har läst en bok som jag gillat utan att den innehållit någon form av kärlek. Den enda kärleken jag inte kan med är den till gud, så det skippar jag helst. 

+ Karaktärerna ska vara sådana som man kan relatera själv till, är det ingen med som man känner igen sig i eller förstår så tappar jag intresset. Jag vill ju inte läsa om någon som tycker tvärtemot mig själv och har jätte konstiga värderingar, det funkar inte riktigt. Sen ska man lära känna dem riktigt också, inga halvtaskiga beskrivningar och dåliga dialoger. Nej, personligheten ska vara tydlig.

Kort och gott är jag väl ganska bekväm vad gäller böcker, jag vidgar sällan mina vyer eftersom jag mycket sällan gillar det. 





2 kommentarer

Dilan Dilir

13 Mar 2011 20:19

Bra punkter,det är likadant här :)

Alexandra

13 Mar 2011 22:44

Ja, absolut. Vi får styra upp nästa nördarkväll snart!

Kommentera

Publiceras ej