God jul på er

0kommentarer

Klarblå himmel och solen strålar, på bordet står skinkan och gröten redo att förtäras, det är ju julafton! Har inte så mycket mer att säga utan ni får den här dikten som jag skrev och läste till mitt högtidstal till Svenska C.

Ha en fortsatt bra dag världen

 

Glögg, pepparkakor och röda ljus som glimmar
Rödblommiga kinder och fönster som immar
Snö som knarvar under skorna
Och mys i soffan med historier forna

Tankar går till dem som inte har det som vi
Som varken får skinka, sill eller brie
Vi kanske iaf skänker en slant
Sätter på deras liv en smula guldkant

Men mest av allt gottar vi oss
Bland köttbullar, prinskorv och julebloss
Tar oss en extra bit sylta
Kanske avslutar med glass och mylta

Personligen älskar jag paket och lax
Det spelar egentligen ingen roll vilken slags
Men det jag verkligen älskar och tycker om
Är dom som jag verkligen bryr mig om

Det är människor som är speciella
Lite grann som Edward är för Bella
Som Adam var för Eva
Som en äldre herres kärlek för sin cheva

Det är sånna man för allt kan göra
Nästan krypa i flötet och smöra
Man gör allt för att dom ska må bra
För att dom en härlig högtid ska ha

Julen, högtiden för gammal och ung
Byfåne, stadsbo, politiker, kung
Det är då man ska vara
Umgås, skratta, ja bara vara

Glögg, pepparkakor och röda ljus som glimmar
Rödblommiga kinder och fönster som immar
När det så knackar på dörren vet både gammal och ung
Att den som står där ute då är kvällens kung

Kommentera

Publiceras ej