Det var bättre förr

1kommentarer

Hallo folks, dagen har rullat på med allt vad det innebär att vara måndag. Engelska, franska, mentorstid, tja typ så. Åkte hem med tvåbussen och satte mig och virkade, fick en idé och den ska jag försöka fullfölja. Vad det blir säger jag inte, ifall det inte blir som jag tänkt mig. Haha.

Här nedanför följer de vackra fynden vi hittade i lördags. Se och njut. 


En Yashika-Mat från 1957, tillverkad i Frankrike. En mycket tjusig sak, om inte annat klumpig.


En Rollieflex från början av 1950, tror jag. Tillverkad i Tyskland av firman Franke & Heidecke. Även denna mycket tjusig.


Och så min personliga favorit, en Coronet Fildia från 1944, så simpel så vi förstod oss knappt på den. Och innan vi fick isär den för att se vart filmen skulle sitta, oj oj oj. Denna skulle vara lite rolig att ha film till, ja till de andra också i och för sig. Någon som vet var man kan få tag på?

Nu återstår bara att hitta gammelfarmors polaroid kamera också, det vore skoj. 

Nu ska jag läsa lite bloggar och återgå till virkningen. Ha det gött folks. 

Ciao

1 kommentarer

Andreas Hansson

25 Oct 2010 21:55

OJ! Gamla tvåögda spegelreflexer! DET är skoj. Rolleiflex är press och reportagefotografernas arbetsredskap no 1. Rolleiflex är mycket bra kameror av allra bästa kvalitet. Sgs alla hade en sån. En MYCKET bra kamera. Naturligtvis finns det en japansk motsvarighet, Yashica. Inget proffsverktyg, men även den väldigt bra. Angående din Coronet Fildia så är det en enkel lådkamera av enklare sort, men ganska ovanlig så vitt jag begriper. Av vad jag lite snabbt kunnat läsa mig till på nätet använder den rullfilm i 120 eller 620-format. Jag skulle gissa på det sistnämnda. Själva filmen på dessa format är samma. det är spolarna som skiljer. 120-film är väldigt vanlig, 620-film har utgått. Men det går bra att spola över 120-film på 620-spole, det har jag själv gjort när jag provade min Unibox. Om du vill testa, och det tycker jag absolut att du ska göra, kan jag göra i ordning en filmrulle åt dig som jag kan framkalla när den är färdig. Hör av dig. Mvh Andreas

Kommentera

Publiceras ej